5 Januari 2009

KETUANAN MELAYU : ANTARA REALITI DAN SEMASA

SIRI 1

ABSTRAK



Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang Di-Pertuan Agong menjaga hak keistemewaan orang melayu dan penduduk asal Malaysia, secara keseluruhan dirujuk Bumiputera.

Artikel spesifik bagaimana Kerajaan Pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosoial dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu.



PENGENALAN



Kamus Dewan mentakrifkan istilah "ketuanan" sebagai membawa maksud hak menguasai dan memerintah sama ada sesebuah negeri, daerah dan sebagainya.

istilah "ketuanan" juga dirujuk sebagai kedaulatan. "Ketuanan" berbeza dengan perkataan "tuan" yang membawa maksud orang temapat menghambakan diri. Contohnya, "dahulu orang kulit putih di Amerika banyak yang menjadi tuan kepada hamba abdi terdiri daripada bangsa "Negro".

TIADA PERHAMBAAN DALAM KONSEP KETUANAN MELAYU

  • Apabila dibangkitkan bahawa istilah ketuanan Melayu kononnya membawa maksud kekuasaaan Melayu dalam konteks sehingga boleh menghambakan bangsa lain, maka ia kesimpulan yang tidak tepat dan mesti diperbetulkan.

  • Bukan sahaja maksud ketuanan Melayu telah disalahertikan oleh orang bukan Melayu, malah secara realitinya boleh dilihat sengan jelas siapa sebenarnya yang menjadi "hamba" kepada siapa

  • Hakikatnya kebimbangan istilah ketuanan Melayu kononnya menimbulkan rasa tidak selesa di kalangan kaum-kaum bukan Melayu mesti berasaskan kepada fakta yang berpijak di bumi nyata.

  • Sehubungan itu, rakyat negara ini tidak terlalu sensitif terhadap istilah ketuanan Melayu sebaliknya mereka harus melihat perkara itu secara positif dari sudut sejarah dan perlembagaan negara. Apa yang paling penting, setiap rakyat perlu memahami bahawa maksud ketuanan Melayu itu, tidak bermakna kaum Melayu adalah tuan dan bukan Melayu adalah hamba.

bersambung ke Siri 2. Nantikan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan