6 Januari 2009

KETUANAN MELAYU : ANTARA REALITI DAN SEMASA SIRI 2







  • Istilah Ketuanan Melayu ini merujuk kepada sejarah bahawa negara ini pernah diperintah Sultan dan Raja-Raja Melayu, yang merupakan tuan kepada tanah melayu yang sudi memberikan kuasa mereka kepada rakyat melalui penerimaan sistem Raja Berpelembagaan, memandangkan mengikut perlembagaan negara, Sultran dan Raja-Raja Melayu adalah simbol kepada ketuanan Melayu di negara ini, seperti mana di negara-negara barat lain yang mempunyai Raja.



  • Kita sendiri tidak tahun mengapa ketakutan terhadap ketuanan Melayu muncul secara tiba-tiba terutamanya dalam keadaan orang bukan Melayu menikmati kehidupan yang cukup sempurna di negara yang satu ketika dahulu bernama Tanah Melayu.

  • Memperhambakan Sejarah sendiri membuktikan bahawa Melayu tidak pernah memperhambakan kaum-kaum lain pada bila-bila masa sekalipun. Melayu berjuang membebaskan tanah air daripada belenggu penjajah bukan demi kepentingan Melayu semata-mata. Hasil kemerdekaan dan kemakmuran Tanah Melayu dikongsi dengan kaum-kaum lain demi memastikan perpaduan dan kemakmuran sentiasa terjalin dengan kukuh serta sentiasa bertolak ansur dan beralah demi menjaga hati saudara yang bukan sebangsa yang menjadi rakyat di negara ini.

BERSAMBUNG DI SIRI 3. NANTIKAN.......






Tiada ulasan:

Catat Ulasan